Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Guest of Honour 2015: Ilse Crawford

Design är som mest kraftfull när den ger svar på våra frågor om allt det nya som sker i världen. Och för att få svar måste vi ställa frågor. Med sin utställning ville Guest of Honour Ilse Crawford engagera besökarna genom en rad frågor.

Utställningen och loungen ”Question time” var en plats för eftertanke. I mässans stimmiga miljö gavs en möjlighet till reflektion och återkoppling.

GuestofHonour
– Vi ville få besökarna att sakta ner och uppmuntra dem till att fundera över den vidare betydelsen av det som de upplever på mässan. Rummet skulle kännas lite som vår egen studio – Studioilse – i Bermondsey, i södra London. Förutom långa arbetsbänkar, stolar och skrivbordslampor, byggde vi en gigantisk korkvägg. På väggen fäste vi en rad frågor och borden försåg vi med anteckningsblock, tuschpennor och skrivare – folk fick sitta, tänka, reagera och sedan pinna fast sina svar på korkväggen, säger Ilse Crawford.

Cork wall

Ilse Crawford, född i London, inledde sin karriär som journalist. Vid 27 års ålder fick hon uppdraget att starta brittiska ELLE Decoration och tio år senare tog karriären henne till New York där hon var vice president på Donna Karan Home. Hon återvände till London 2001 och startade då sin egen designbyrå – Studioilse Creative Direction och Design, som idag har 20 anställda.

Ilse Crawford gör sin livsfilosofi till verklighet tillsammans med sitt områdesöverskridande Londonbaserade team. Det innebär att hon skapar miljöer där människan känner sig bekväm; offentliga utrymmen där alla kan känna sig som hemma och trevliga hem som är meningsfulla för dem som bor i dem. Hon skapar möbler och produkter som är till hjälp för människans beteende i vardagslivet. De varumärken hon skapar kombinerar den mänskliga erfarenheten med affärsmässighet. Som grundare till avdelningen Man and Wellbeing på Design Academy Eindhoven omfattar hennes mission att lära en ny generation studenter att alltid fråga sig varför och hur deras arbete kan förbättra verkligheten.



Hon har haft flera uppdrag i Sverige; konceptutveckling och inredning till Mathias Dahlgrens restauranger på Grand Hotel i Stockholm, belysning för Wästberg liksom varumärkesidentitet och inredning till lyxhotellet Ett hem i Stockholm. Andra tidigare projekt är varumärke och inredning till Soho House, New York och koncept och inredning för Duddell's, Hong Kong. Studioilse har också vunnit många priser. www.studioilse.com