Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Röster från årets mässa

Till detta år hade vi gjort en hel del förändringar, många företag hade fått nya placeringar och nya fascinerande områden hade skapats. Vi har intervjuat våra utställare om vad de tycker om mässan i stort och om förändringarna som gjordes inför.

Om du vill läsa fler citat från mässan, besök vår Fairview blogg»


– Detta är möbelnordens Woodstock – alla ska upp på scenen och invänta publikens jubel och så firar man på kvällarna.  Stockholm Furniture & Light Fair är en kraftsamling och en av årets viktigaste mässor för oss. Hemmaplan är alltid hemmaplan. Det är här alla nyheter och projekt visas. Mässan är en fantastisk mötesplats. Människor måste kunna komma hit och känna och klämma på möblerna.  Jag är helt övertygad om att vi ska kunna nå 60 000 besökare inom en rimlig framtid, den nya hallfördelningen gör det målet möjligare att nå. Nu kan man stoppa in fler utställare och det i sin tur lockar fler besökare. Fler drar fler och vi har haft minst 10 % mer kunder i vår monter än förra året.
John Lindau, Blå Station

Bland människorna i mässans montrar rör sig förstås en mängd begåvade designers. Norska belysningsföretaget Northern Lightning hade designerduon Morten & Jonas på plats. Det Bergen-baserade designteamet visade upp lampan” Say my name ” för begeistrade monterbesökare.
– Det känns kul att se sina produkter fysiskt på plats, intygar Morten Knarrum och Jonas Norheim och tillägger blygsamt att det så här långt varit en succé.

 Morten & Jonas, som slog igenom när de medverkade i Greenhouse 2012, har både danska och svenska uppdragsgivare och tycker att Stockholm Furniture & Light Fair är viktigare för dem än motsvarigheten i Milano senare i vår.

–  Det är en del av jobbet och en skön känsla att vara här. Vi måste få ut våra grejer, hitta producenter och visa världen att vi finns.
Morten Knarrum och Jonas Norheim, Morten & Jonas

 

–  Responsen har varit bra och vi har haft en härlig känsla i montern, som faktiskt är skapad av TV-inredaren Mija Kinning. Hon fick fria tyglar och det blev makalöst fint. Rydéns är ett gammalt familjeföretag från Gnosjö som varit med på mässan i minst tjugo år. Främsta syftet för oss i år är att jobba vidare med nya varumärket By Rydéns som lanserades för fyra år sedan och nu börjar sätta sig hos konsumenten. Här vill vi lyfta fram svensk design och har börjat snegla mer och mer mot contract market. Jag tycker det råder positiva tongångar i branschen, av vad alla kolleger man möter att döma. Det skulle kännas mycket konstigt att inte vara med på Stockholm Furniture & Light Fair för oss.
Håkan Schill, By Rydéns